تعرفه باربری ارزان

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا سازمان راهداری با اشاره به افزایش  25 درصدی سال1404 نسبت به تعرفه سال 1403 تعرفه باربری و  کرایه حمل بار از اواخر سال 1403، گفت: روند حمل ونقل کالا در کشور عادی است.

افزایش تعرفه باربری 1404

تعرفه باربری جدید

نرخ کرایه حمل بار در کشور ۲۵ درصد افزایش یافت و این تغییر از ۲۵ بهمن‌ماه عملیاتی خواهد شد. کرایه نرخ شاخص حمل و نقل کالا با توجه به افزایش هزینه‌های عملیاتی ناوگان حمل‌ونقل، در تاریخ ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۳ مصوب و از تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ اجرایی می‌شود و نرخ شاخص تن بر کیلومتر حمل بار از ۷۱۵۰ ریال به ۸۹۰۰ افزایش می‌یابد. این تصمیم که پس از جلسه هم‌اندیشی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با نمایندگان صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل استان ها گرفته شد، واکنش‌های متفاوتی را در بین رانندگان و فعالان این حوزه به دنبال داشته است. در ادامه جزئیات این خبر به همراه مصوبه و بخشنامه‌های اجرایی آن را بررسی می‌کنیم.

 

عوامل تاثیر گذار در افزایش کرایه کامیون ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزری ما :رضا اکبری معاون وزیر و رئیس سازمان راه داری و حمل و نقل کشور در نامه ای به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های کشور در خصوص بروزرسانی نرخ خدمات حمل و نقل عمومی کالا نوشت:

با عنایت به درخواست و توافق تشکلهای صنفی رانندگان کامیونداران، شرکتهای حمل و نقل و اتحادیه شرکتهای تعاونی کامیونداران کشور در بخش حمل و نقل کالا طی صورتجلسه مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴

مبنی بر بروزرسانی نرخ شاخص حمل کالا با توجه به افزایش هزینه های عملیاتی ناوگان حمل و نقل قطعات یدکی لاستیک روغن و …) در نیمه دوم سال جاری و مستند به قسمت «ب» بند (۱) مصوبه شماره ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور نرخ شاخص حمل کالا با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اقتصادی کشور از ۷۱۵۰ ریال به ازای هر تن کیلومتر به ۸۹۰۰ ریال اصلاح و از تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۵ به صورت متمرکز مطابق سند کسب و کار اجرای نرخ تن کیلومتر در سامانه مدیریت و کنترل بارنامه اعمال گردد.

شایسته است مدیران کل شخصاً طی نظارت مستقیم و مستمر و هماهنگی با تشکلهای صنفی و مسئولین استانی تمهیدات لازم در بروزرسانی نرخ موضوع این نامه اتخاذ و در صورت مشاهده موارد نامتعارف موضوع را در اسرع وقت به صورت کتبی به معاونت حمل و نقل اعلام نمایند.

دومین دوره افزایش نرخنامه باربری  در سال ۱۴۰۳/ کرایه های حمل ۲۵ درصد افزایش یافت

اولین افزایش غیررسمی تعرفه های باربری در سال ۱۴۰۳ مربوط به ابتدای اردیبهشت بود که بیست درصد، رشد پیدا کرد. دومین افزایش اما به صورت رسمی در ۱۲ خرداد امسال اتفاق افتاد و کرایه های حمل با ۳۰ درصد رشد، از ۵۵۰۰ ریال به ازای هر تن کیلومتر به ۷۱۵۰ ریال تغییر پیدا کرد.

این سومین افزایش قیمت در سال جاری است که بر اساس آن، کرایه های حمل از ۷۱۵۰ ریال به ۸۹۰۰ ریال، تغییر پیدا کرده است.

با عنایت به اصلاح نرخ تعرفه و اعمال آن در سامانه صدور بارنامه توسط سازمان راهداری از ساعت ۰۰:۰۰ مورخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۳، متقضی است کلیه شرکت های حمل، از تاریخ مذکور جهت صدور بارنامه و اعلام بار، طبق دفترچه تعرفه جدید، اقدام کنند.

اجرای رسمی افزایش نرخ کرایه حمل بار از ۲۵ بهمن

طبق اعلام رسمی انجمن صنفی رانندگان، افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل بار از ۲۵ بهمن اجرایی خواهد شد. بر این اساس، تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان موظف به رعایت این نرخ جدید هستند. کارشناسان نیز بر لزوم نظارت دقیق بر اجرای این مصوبه و جلوگیری از هرگونه تخلف در پرداخت کرایه‌ها تأکید دارند

وی این را هم گفت  که  علارقم اعلام تعرفه جدید روال حمل‌ونقل کالا در کشور عادی است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

اعتصابات رانندگان در سال ۱۴۰۴؛ صدای صنفی در دل جاده‌ها

در نیمه نخست سال ۱۴۰۴، موجی از نارضایتی و اعتراض میان بخشی از رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شکل گرفت که در نهایت به اعتصاب‌هایی گسترده در برخی استان‌ها منتهی شد. برخلاف بسیاری از رویدادهای مشابه در سال‌های گذشته، این اعتراضات نه با رویکرد سیاسی، بلکه با محوریت «خواسته‌های صنفی و معیشتی» شکل گرفتند؛ خواسته‌هایی که ریشه در واقعیات تلخ روزمره این قشر زحمتکش داشتند.

دلایل اصلی این اعتصابات چه بود؟

  • رانندگان معترض، از چند جبهه تحت فشار بودند:

افزایش محسوس هزینه‌ها: از جمله قیمت لوازم یدکی، تعمیرات، لاستیک، و هزینه‌های بیمه و مالیات؛

نرخ کرایه‌های نامتناسب با نرخ تورم و سوخت آزاد؛ به‌ویژه در مسیرهای بین‌استانی و بارهای کم‌وزن یا برگشتی؛

عدم اجرای صحیح نرخ مصوب تن-کیلومتر توسط برخی شرکت‌های باربری یا کارفرمایان بخش خصوصی؛

نبود سازوکار شفاف برای رسیدگی فوری به تخلفات و اختلافات بین راننده و صاحب بار.

اعتراضات در ابتدا به‌صورت محدود در چند شهر آغاز شد اما ظرف چند روز به بیش از ۲۰ استان گسترش یافت. در برخی مسیرهای کلیدی، مانند حمل بار از بنادر جنوبی به مراکز کشور، کاهش شدید عرضه‌ی ناوگان، به تأخیر در زنجیره‌ی تأمین کالا و افزایش کرایه‌های غیراستاندارد در بازار آزاد انجامید.

واکنش نهادهای مسئول

در پی تشدید اعتراضات، جلساتی میان نمایندگان تشکل‌های صنفی رانندگان، سازمان راهداری، و نهادهای مرتبط برگزار شد. برخی نتایج و پیامدهای این اعتراضات عبارت بودند از:

وعده‌ی بررسی مجدد نرخ تن–کیلومتر و به‌روزرسانی آن مطابق با شاخص تورم نیم‌سال؛

بررسی راهکارهایی برای اصلاح سیستم بیمه‌ای و حذف برخی هزینه‌های زائد تحمیلی بر رانندگان؛

دستورالعمل‌هایی مبنی بر الزام شرکت‌ها به رعایت کرایه‌های مصوب و برخورد با دلالی بار.

آیا این اعتراضات تأثیرگذار بود؟

بی‌تردید، اعتصابات سال ۱۴۰۴ را نمی‌توان صرفاً یک اعتراض صنفی گذرا دانست. این حرکت، نمودی از مطالبه‌گری مسالمت‌آمیز صنفی بود که نشان داد رانندگان، تنها نیروی اجرایی زنجیره لجستیک کشور نیستند، بلکه بازیگران فعال و آگاه به حقوق خود هستند.

موضع ما در آریا ترابر

ما در شرکت آریا ترابر، همواره تلاش کرده‌ایم با رعایت دقیق نرخ‌های مصوب، تعامل شفاف با رانندگان، و فراهم‌کردن فضای عادلانه برای همه طرف‌ها، بخشی از راه‌حل باشیم، نه مشکل. باور داریم هرگونه توسعه‌ی پایدار در صنعت حمل‌ونقل، بدون حمایت عملی از رانندگان، ممکن نیست.

برای استعلام قیمت شهرها با مشاوران ما تماس بگیرید

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد