کارت هوشمند رانندگان

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرایط جدید حداقل مدرک تحصیلی برای کارت هوشمند رانندگان ناوگان عمومی بخش مسافر و کالا را اعلام کرد.

داریوش امانی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرایط جدید کمترین مدرک تحصیلی مورد نیاز را برای صدور کارت هوشمند رانندگان ناوگان عمومی بخش مسافر و حمل  کالا اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما و خبر های رسیده به ما بر اساس بخشنامه جدید سازمان حمل و نقل که روز گذشته سی ام 30 فروردین از سوی داریوش امانی به مدیران کل استانی ابلاغ شد. حداقل مدرک مورد نیاز برای دریافت کارت هوشمند رانندگی پایه یکم بخش حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برای رانندگان ثبت نام جدید (بدون داشتن سابقه فعالیت) از دیپلم به پایان دوره متوسطه اول، سوم راهنمایی، سیکل و یا معادل آن کاهش یافت.

مدرک تحصیلی برای کارت هوشمند

در نامه تاریخ 9 نهم اردیبهشت حسین متولی حبیبی به ادارات استانی آمده است:

عطف به نامه شماره… مورخ 7 اردیبهشت 99 معاون حمل و نقل، از تاریخ 8 اردیبهشت 99 امکان ثبت نام رانندگان با مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم در سیستم کارت هوشمند فراهم شد.

مدرک تحصیلی لازم برای متقاضیان فعالیت حرفه‌ای رانندگی

دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا معادل آن برای متقاضیان فعالیت حرفه‌ای رانندگی برون شهری حمل و نقل عمومی کالا و مسافر از جمله بندهای اصلاح شده در این دستورالعمل بود.

هدف از انجام این کار، ارتقای ایمنی راه‌ها، بهره‌گیری و سرویس و نگهداری مناسب از ناوگان حمل و نقل برون شهری و ارتقای سطح دانش و مهارت رانندگان جاده‌ای اعلام شد اما با توجه به تعداد زیاد رانندگان فاقد مدرک دیپلم، انتقاداتی نسبت به این اقدام صورت گرفت.

پس از آن بود که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تاریخ 25 دی ماه سال گذشته اعلام کرد که متقاضیان دریافت کارت هوشمند رانندگی دارای مدرک تحصیلی سوم راهنمایی که در سال جاری در این مقطع فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند کارت هوشمند دریافت کنند.

این اقدام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ایی اگرچه مشکلات برخی رانندگان فاقد مدرک را حل کرد اما همچنان تعداد زیادی از رانندگان بلاتکلیف بودند.

مدرک تحصیلی ملاک کیفیت رانندگی ندارد

در آن زمان آرش جلیلی راننده کامیون دارای مدرک مهندسی به خبرنگاران گفت: این‌که دیپلم از سیکل بهتر است و لیسانس از دیپلم بهتر است موضوعی است که قطعیت ندارد و نظام آموزشی ما آن‌قدر ناکارآمد است که هیچ رابطه معنی‌داری بین سطح تحصیلات و کامیونداری (و سایر حرفه‌ها) نمی‌توان یافت.

  • رواج مدرک فروشی

فریدون طبقچی راننده ناوگان عمومی جاده‌ای نیز در مورد تغییر شرایط مدرک تحصیلی رانندگان از سوم راهنمایی به دیپلم برای دریافت کارت هوشمند رانندگی به خبرنگار ما گفت: ارتقای مدرک سوم راهنمایی به دیپلم برای دریافت کارت هوشمند رانندگی منجر به رواج دلالی و خرید و فروش مدارک تحصیلی به قیمت‌های بالا می‌شود.

وی افزود: سطح سواد تاثیر زیادی در بهبود کیفیت رانندگی ندارد ولی آموزش‌های واقعی در دوره ‌مشخصی با در نظر گرفتن تمام استانداردهای لازم می‌تواند نقیصه‌های موجود ‌در خطاهای انسانی را کاهش دهد. به‌شرطی که آموزشگاه‌های رانندگی ‌باری به هرجهت و به‌طور فرمالیته فعالیت نکنند.

ارایه کارت هوشمند منوط به حداقل پنج سال سابقه شاگردی

یکی دیگر از رانندگان هم عنوان کرد: بهتر بود به جای توجه به مدرک تحصیلی در ارایه کارت هوشمند، شرط حداقل پنج سال سابقه شاگردی و تایید توسط چند راننده پایه یک، ملاک قرار می‌گرفت.که این نظر هم رای مخالف داشت هم رای موافق

فهرست تخلفات مشمول جریمه و غیرفعال شدن کارت هوشمند رانندگان

شرکت حمل و نقل آریا ترابر اهواز واقع در خوزستان آماده ارائه خدمات حمل و نقل و ارسال کالا از خوزستان به تمام نقاط کشور

درباره ما

 

 

یک نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد